بررسی مجازات تبعید در حقوق ایران و اسلام
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده سید جلال طاهری المشیری
- استاد راهنما محمد فاضل صدری
- سال انتشار 1393
چکیده
این تحقیق به بررسی مجازات تبعید در حقوق ایران و اسلام می پردازد. تحلیل اهداف مجازاتها بخشی از مباحث مربوط به فلسفه حقوق در عرصه حقوق کیفری می باشد. سخن گفتن از اهداف مجازاتها در هر نظام حقوقی از آن رو که در نهایت به تبیین بخش قابل توجهی از سیاست کیفری آن نظام میانجامد، از اهمیت ویژهای برخوردار است. بنابراین هرگاه نهادهای دستاندرکار مجازات بدانند مقصود از کیفر چیست، آن را متناسب با فواید اجتماعی و فردیش به کار میبندند و در نتیجه، امکان تحقق عدالت کیفری بیشتر میشود. ازجمله رویکردتبیین اهداف مجازاتها افزایش روحیه تمکین بزهکاران نسبتبه اجرای مجازات و قانون می باشدچراکه وقتی بزهکاران بدانند قوای عمومی حاکم، آنها را برای تحقق مصلحتهایی در رابطه با خود آنها یا جامعه به کیفر میرساند، مجازات را آسانتر پذیرا بوده ودرنتیجه برای گریز از آن کمتر اصرار میکنند. تبعیدبعنوان یکی از واکنشهای علیه جرم دارای معنای مختلف لغوی واصطلاحی می باشد.تبعید از ریشه (ب-ع-د)در لغت بمعنای دورکردن ودر اصطلاح فقه وحقوق عبارت است ازبیرون کردن مجرم از محل ارتکاب جرم واقامتگاه وی می باشد.تبعیدی به شخص محکوم به کیفرتبعیدمی گویند که در تبعیدگاه به سر می برد وحسب مواردباتوجه به نوع جرم ارتکابی ازیک سری حقوق ومحدودیت های ازجمله تحت کنترل بودن آن، منع مراوده با اشخاص و...برخوردار میباشد. اقامت اجباری مترادف با تبعید می باشدچراکه واژه اقامت اجباری ریشه فقهی نداشته و واژه ای جدید،که ریشه در قانون مجازات عمومی سال1304 دارد و در آن قانون،تبعید و اقامت اجباری به لحاظ شکلی نه ماهوی تفاوتهای باهم داشته و در قانون فعلی نیز این دو،تنها تفاوت شکلی داشته ومترادف باهم بکار می روند وتابع دو آئین نامه جداگانه بوده که به مراتب رویکرد آئین نامه مربوط به تبعید سخت تر ازآئین نامه مربوط به اقامت اجباری می باشد.تبعید ماهیتاًهرگاه با اهداف مجازات بکار رود ماهیت کیفری اش غلبه میبابد ودر نتیجه مجازات محسوب میشود و هرگاه هدف آن پیشگیری از جرم باشد ماهیت اقدامات تأمینی دارد.و هرگاه مجازات تبعید در شرع برای جرمی مقدر شده باشد، کیفری حدی محسوب میشود.این تحقیق دردو بخش طراحی گردیده که شامل.مقدمه،بخش اول مروری بر علم کیفر شناختی ومفهوم وجایگاه وموجبات کیفر تبعیدوبخش دوم قواعد حقوقی وفقهی مجازات تبعید می باشدو پس ازبحث وبررسی در پایان با نتیجه گیری و پیشنهادها خاتمه یافته است.
منابع مشابه
مجازات در حقوق کیفری اسلام
از جمله مسائلی که در حقوق کیفری اسلام بحثهایی را موجب شده است، فلسفه و هدف کیفر در شریعت اسلامی است. تحلیل و تفسیر این موضوع، اختلاف دیدگاه میان نصگرایان و مقاصدیون را سبب شده است. بر این اساس، از یک سوی، هدف کیفر در شریعت اسلامی سزادهی و بازدارندگی خاص و عام و تشفی خاطر مجنیعلیه بیان شده و از سوی دیگر برخی بر این باورند که در حقوق کیفری اسلام، هدف اساسی از و...
متن کاملبررسی احکام مجازات تبعید در فقه و حقوق موضوعه ایران
تبعید، یکی از مهم ترین مصادیق مجازات های محدودکنندة آزادی بوده که در مواردی ذیل مباحث حدّ و تعزیر و بعضاً نیز به عنوان مجازات اصلی و تکمیلی مطرح است. این کیفر هم چون گذشته، به شکل اخراج مجرم از محل ارتکاب جرم یا محل سکونت و فرستادن به نقاط معیّن اجرا می شود و گاهی نیز بنا به صلاح دید حاکم، در قالب حبس اعمال می شود. اما با شناخت دقیق ماهیت این کیفر و تبیین زوایای فقهی و حقوقی آن از رهگذر تطبیق نظرا...
15 صفحه اولمجازات در حقوق کیفری اسلام
از جمله مسائلی که در حقوق کیفری اسلام بحث هایی را موجب شده است، فلسفه و هدف کیفر در شریعت اسلامی است. تحلیل و تفسیر این موضوع، اختلاف دیدگاه میان نص گرایان و مقاصدیون را سبب شده است. بر این اساس، از یک سوی، هدف کیفر در شریعت اسلامی سزادهی و بازدارندگی خاص و عام و تشفی خاطر مجنی علیه بیان شده و از سوی دیگر برخی بر این باورند که در حقوق کیفری اسلام، هدف اساسی از وضع و اجرای کیفر، توجه به تأدیب، ...
متن کاملتحلیل مجازات تبعید در دورۀ پهلوی اول
میرزا علیاکبرخان داور با به تخت نشستن رضاشاه مأمور اصلاح عدلیۀ قدیم و تشکیل دادگستری نوین شد. قانون مجازات عمومی 1304ش، قانون محاکمات نظامی مصوب 30تیر1307ش، قانون دیوان جزای عُمال دولت مصوب 22دی1307ش و قانون اصول محاکمات جزایی مصوب 10خرداد1311ش جزء قوانین مصوب این دورهاند. در این قوانین برای برخی از جرائم، کیفر تبعید درنظر گرفته شد. در این قوانین مجازات تبعید جایگزین برخی از کیفرها شد؛ بنابرای...
متن کاملامکان و نحوه اجرای مجازات صلب، نفی بلد و تبعید در حقوق کیفری ایران
نظام کیفری ایران که متأخذ از احکام اسلامی است، مجازات هایی مانند «صلب» و «نفی بلد یا تبعید» را به رسمیت شناخته است؛لیکن همواره امکان عملی و نحوه ی اجرای این مجازات ها، به ویژه در جوامع بشری امروز، موضوع چالش جدی بوده است و صاحب نظران بسیاری در این خصوص تحقیق نموده و هر یک به نتایج ویژه و گاه متناقض با یکدیگر دست یافته اند. از همین رو «امکان عملی و نحوه ی اجرای مجازات های تبعید، صلب و نفی بلد در...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023